Všeobecné informácie a osvedčené postupy
Nižšie uvedené informácie tvoria prehľad kľúčových funkcií a princípov stránok Vinted. Ak chcete pochopiť svoje zákonné práva a povinnosti v súvislosti s používaním stránok Vinted, prečítajte si naše Zmluvné podmienky prostredníctvom tohto odkazu. Ak chcete získať informácie o tom, ako nakladáme s vašimi osobnými údajmi a o právach, ktoré v súvislosti s tým máte, prečítajte si, prosím, naše zásady ochrany osobných údajov.
KTO SME?
Sme spoločnosť Vinted UAB, registrovaná v Litovskej republike (IČ DPH: LT100006918914). Sídlime na adrese Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Litovská republika. V prípade ďalších otázok k nižšie uvedeným informáciám nás kontaktujte na adrese [email protected]. Ak máte na nás sťažnosti po nákupe na našej platforme, môžete využiť aj túto platformu na riešenie sporov zriadenú Európskou komisiou. Orgán na ochranu spotrebiteľov na Slovensku: Slovenská obchodná inšpekcia (Bajkalská 21/A, 827 99 Bratislava, Slovenská republika).
ČO JE VINTED?
Vinted je online trhovisko, prostredníctvom ktorého si môžu používatelia navzájom predávať alebo nakupovať určité položky. Spoločnosť Vinted nepredáva, nekupuje ani nevymieňa položky zobrazené na stránkach a nie je zmluvnou stranou žiadnej transakcie medzi používateľmi. Naša služba Ochrany kupujúceho sa pridáva za poplatok ku každému nákupu, ktorý používatelia uskutočnia pomocou tlačidla „Kúpiť teraz“, pomocou ktorej môžete využiť službu vrátenia peňazí za stanovených podmienok, zákaznícku podporu a bezpečné platby prostredníctvom nášho integrovaného platobného systému.
Priemerný mesačný počet aktívnych príjemcov v rámci Európskej únie využívajúcich webstránky našich prepojených trhov v Poľsku, Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Litve, vo Švédsku, v Rumunsku, vo Fínsku, v Grécku, Chorvátsku a Dánsku predstavoval k 31. 7. 2024 celkovo 8,8 milióna. Toto číslo bolo vypočítané ako priemer za obdobie posledných šiestich mesiacov v súlade s nariadením (EÚ) 2022/2065 (o jednotnom trhu s digitálnymi službami).
Upozorňujeme, že toto číslo je odhad odvodený z údajov, ktoré má Vinted v súčasnosti k dispozícii. Jeho zverejnenie vyžaduje akt o digitálnych službách (DSA) a môže sa výrazne líšiť od počtu používateľov vykazovaných v inom kontexte (predovšetkým v marketingových, finančných alebo PR vyhláseniach/dokumentoch). Tento údaj nie je určený na použitie mimo tohto špecifického účelu. Odhad sa môže ďalej upraviť, a to najmä na základe nedostatkov v údajoch, výkyvov a inherentných prvkov neistoty.
KTO MÔŽE POUŽÍVAŤ NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY?
Osoby, ktoré sa považujú za profesionálnych predajcov, nemôžu používať stránky. Iba zaregistrovaní používatelia (alebo Pro predávajúci v krajinách, kde je dostupná služba Vinted Pro), ktorí dovŕšili 18 rokov, môžu nahrávať kúsky a vykonávať transakcie na stránke.
AKÝ DRUH VECÍ SA MÔŽE PREDÁVAŤ NA PLATFORME VINTED?
Snažíme sa zabezpečiť, aby bola platforma Vinted pre svojich Používateľov priateľským a bezpečným miestom. Preto sa pri zaraďovaní položky do zoznamu musíte uistiť, že s ňou môžete obchodovať a že dodržiavate Pravidlá katalógu, ktoré obsahujú prehľad toho, čo môžete a čo nemôžete na našich stránkach predávať. Nižšie nájdete niekoľko príkladov, ktoré sa týkajú našich aktuálnych Pravidiel katalógu:
Môžete predávať:
- dámske, pánske a detské oblečenie, obuv a doplnky;
- detské hračky, nábytok a vybavenie pre starostlivosť o deti;
- novú kozmetiku, kozmetické výrobky, kozmetické prístroje a pomôcky;
- technické príslušenstvo, ako sú slúchadlá, inteligentné hodinky, puzdrá na telefóny a podobné predmety;
- domáce potreby, ako sú textílie, stolový riad a bytové doplnky;
- prostriedky zábavy, ako sú videohry, konzoly, príslušenstvo, knihy, stolové hry, puzzle, hudba a audio;
- predmety starostlivosti o domáce zvieratá, ako sú oblečenie, doplnky, posteľná bielizeň, cestovné doplnky a hračky.
Nemôžete predávať:
- predmety, ktoré sú zakázané alebo obmedzené zákonom (napríklad falzifikáty, kradnutý tovar, strelné zbrane, zbrane atď.);
- veci, ktoré nespĺňajú hygienické normy alebo môžu predstavovať riziko pre zdravie alebo bezpečnostné riziko (ako napr. opotrebovaná spodná bielizeň, akákoľvek kozmetika, ktorá už bola použitá a ktorá nie je v pôvodnom zapečatenom obale atď.);
- lieky, potraviny a tabakové výrobky;
- predmety, ktoré jednoducho nie sú v súlade s víziou platformy Vinted (napríklad kožušiny zvierat a výrobky z nich, športové vybavenie pre dospelých, ako sú bicykle, lyže, snowboardy, vstupenky na podujatia atď.);
- položky nakupované vo veľkom alebo zvyčajne predávané ako dropshippingové položky s nízkou hodnotou;
- veľký počet úplne nových položiek vrátane položiek s visačkami;
- položky s poznámkou ako „možno objednať“, „predané“, „momentálne nie je na sklade“, „pozrite sa neskôr“ atď.
Upozorňujeme, že vyššie uvedený zoznam nie je úplný a slúži len na orientáciu. Prosíme vás, aby ste si prečítali Pravidlá katalógu, kde nájdete úplný a presný prehľad toho, čo môžete a čo nemôžete predávať na platforme Vinted.
AKO PREDAŤ VEC NA VINTED?
Uvádzanie položiek na predaj na platforme Vinted je bezplatné. Ak chce predajca zaradiť položku do Katalógu, musí dodržať všetky Pravidlá katalógu. Pri zaraďovaní položky do Katalógu musíte vyplniť dotazník, ktorý zahŕňa výber kategórie, ktorá čo najpresnejšie zobrazuje danú položku, a nahranie aspoň jednej kvalitnej fotografie položky.
Nemôžete použiť fotografie nájdené na internete a/alebo fotografie podobného predmetu. Opis a fotografie položky musia odrážať skutočnú kvalitu a vonkajší vzhľad položky, ako aj všetky chyby, nedostatky alebo zmeny, ktoré sa týkajú položky.
AKO SÚ VECI NA PLATFORME VINTED USPORIADANÉ?
VINTED používa systémy odporúčania, aby na svojich stránkach ponúkala používateľom a návštevníkom isté informácie, alebo tieto informácie uprednostnila. Patrí sem zoradenie výsledkov vyhľadávania iniciovanom používateľom a ďalšie prípady, keď sa určuje relatívne poradie alebo dôležitosť zobrazených informácií pri prezeraní obsahu. Viac informácií o systémoch odporúčania nájdeš tu.
Predávajúci môžu zlepšiť viditeľnosť svojich vecí výberom nasledujúcich platených služieb, ktoré tiež ovplyvňujú spôsob triedenia položiek v informačnom kanáli:
- Topovanie ponúkaných vecí
Konkrétne položky vybrané predajcom je možné lepšie zviditeľniť v kanáli položiek, v kanáli správ a vo výsledkoch vyhľadávania ostatných používateľov v katalógu. Viac informácii o topovaní ponúkaných vecí nájdete tu.
- Predstavenie šatníka
Šatník predajcu môže byť propagovaný v samostatnej sekcii v informačnom kanáli ostatných používateľov a vo výsledkoch vyhľadávania v Katalógu na základe preferencií týchto používateľov, filtrov Katalógu a najobľúbenejších položiek. Viac informácii o našej funkcii Predstavenie šatníka nájdete tu.
AKO MÔŽE KUPUJÚCI ZA VEC ZAPLATIŤ?
Na platforme Vinted môžete platiť kreditnými kartami, debetnými kartami alebo akýmkoľvek iným spôsobom platby ponúkaným na stránkach.
JE SLUŽBA VINTED BEZPLATNÁ?
Pre predávajúcich
Uvádzanie položiek na predaj na platforme Vinted je bezplatné. Naše ďalšie služby pre predajcov, ako napríklad vyššie uvedená funkcia Topovanie položky a Predstavenie šatníka, sú však platené služby.
Pre kupujúcich
Za každú transakciu vykonanú pomocou tlačidla „Kúpiť teraz“, sa Ochrana kupujúceho uplatňuje za poplatok. Poplatok za používanie Ochrany kupujúceho pozostáva z:
- Pevná čiastka 0,70 €; a
- 5 % z ceny položky (vrátane prípadnej dane z ceny položky). Celkový poplatok za Ochranu kupujúceho je už s daňou z pridanej hodnoty („DPH“).
V záujme vašej bezpečnosti a bezpečnosti transakcií vás vyzývame, aby ste transakcie dokončili pomocou tlačidla „Kúpiť teraz“ a aby ste žiadne transakcie nevykonávali mimo stránky. Nákupy uskutočnené bez použitia tlačidla „Kúpiť teraz“ sú na vaše riziko a v súvislosti s takýmito transakciami nebudeme poskytovať žiadne služby zahrnuté v Ochrane kupujúceho.
Okrem toho si kupujúci môžu pri istých kúskoch kúpiť doplnkovú službu Overenie kúska, ktorej cieľom je overenie pravosti istých luxusných či dizajnérskych kúskov. Viac informácií o Overení kúskov nájdeš v centre pomoci.
SPORY MEDZI POUŽÍVATEĽMI A SPOLOČNOSŤOU VINTED
V prípade nezhody medzi spoločnosťou Vinted a používateľom spoločnosť Vinted odporúča používateľom, aby sa v každom prípade najprv obrátili na spoločnosť Vinted a našli priateľské riešenie. V tejto súvislosti môže používateľ:
- zaslať písomnú sťažnosť oddeleniu zákazníckej podpory spoločnosti Vinted prostredníctvom kontaktného formulára;
- Spoločnosť Vinted vynaloží maximálne úsilie a pokúsi sa vyriešiť sťažnosť používateľa priateľským spôsobom;
- používateľ môže využiť aj alternatívne metódy riešenia sporov, ako je napríklad spotrebiteľská mediácia. Európska komisia zriadila platformu na riešenie sporov, ktorá zhromažďuje prípadné sťažnosti spotrebiteľov po nákupe online a postupuje ich príslušným vnútroštátnym rozhodcom. Táto platforma je k dispozícii tu: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
SPÄTNÁ VÄZBA NA VINTED
Zanechanie spätnej väzby
Po dokončení transakcie si môžu kupujúci a predávajúci navzájom zanechať spätnú väzbu a udeliť si hodnotenie formou hviezdičiek. Každá spätná väzba je spojená s príslušnou transakciou, takže nie je možné zanechať spätnú väzbu používateľovi, s ktorým ste neuskutočnili žiadnu transakciu. Používatelia môžu zanechať spätnú väzbu takto:
- po dokončení objednávky nájdite tlačidlo „Ohodnotiť“ v rámci histórii konverzácie;
- potom si vyberte počet hviezdičiek, ktoré chcete udeliť, od jednej hviezdičky po päť hviezdičiek (čím nižší počet hviezdičiek, tým horšie skúsenosti s danou transakciou), pridajte recenziu (komentár) a odošlite ho.
Používatelia môžu zanechať spätnú väzbu do štyroch dní po dokončení objednávky.
Úprava/odstránenie spätnej väzby
Svoju spätnú väzbu môžete upraviť alebo odstrániť kliknutím na príslušné tlačidlo umiestnené pod danou recenziou.
Ukladanie spätnej väzby
Na stránke s recenziami používateľov je spätná väzba zoradená chronologicky (od najnovšej po najstaršiu). Každá zverejnená spätná väzba obsahuje používateľské meno jej autora, recenziu (komentár), hodnotenie formou hviezdičiek pridelené daným používateľom, dátum a čas zverejnenia spätnej väzby. V prípade, že spätnú väzbu zanechal používateľ, ktorý následne vymazal svoj účet, alebo používateľ, ktorý zanechal spätnú väzbu, nie je aktívny najmenej päť (5) rokov, jeho používateľské meno nebude viditeľné a bude uvedená poznámka, že obsah pochádza od používateľa, ktorý už nie je aktívny. Ostatné informácie zostanú zverejnené online, pokiaľ nebudú spoločnosti Vinted nahlásené ako nevhodné alebo urážlivé a spoločnosť Vinted ich neodstráni v súlade s platnými zákonmi a Zmluvnými podmienkami alebo ich neodstráni autor danej spätnej väzby.
Odpovedanie na spätnú väzbu
Používateľ môže odpovedať na danú spätnú väzbu, ktorú pre jeho účet zanechali iní používatelia alebo spoločnosť Vinted, kliknutím na príslušné tlačidlo umiestnené pod danou recenziou.
Žiadna kompenzácia
Používateľom ani spoločnosti Vinted sa neposkytuje žiadna kompenzácia výmenou za ich online recenzie.
Výpočet priemerného hodnotenia formou hviezdičiek
Priemerné hodnotenie používateľa formou hviezdičiek je založené na priemernom počte hviezdičiek, ktoré tento používateľ získal. Hodnotenie formou hviezdičiek ovplyvňuje iba spätná väzba, ktorú zanechali iní používatelia alebo spoločnosť Vinted. Každá spätná väzba sa počíta, takže ak ten istý používateľ zanechá viac ako jednu spätnú väzbu, každá z nich bude zohľadnená.
Na výpočet priemerného hodnotenia používateľa formou hviezdičiek zaokrúhľuje spoločnosť Vinted priemerné hodnotenie na najbližšiu hviezdičku alebo polovicu hviezdičky:
- Ak je priemerné hodnotenie rovné alebo väčšie ako X,75, zaokrúhli sa na X + 1. Napríklad priemerné hodnotenie 3,75 hviezdičky sa zaokrúhli na 4 hviezdičky.
- Ak je priemerné hodnotenie medzi X,25 a X,75, zaokrúhli sa na X,5. Napríklad priemerné hodnotenie 3,26 hviezdičky sa zaokrúhli na 3,5 hviezdičky, rovnako ako priemerné hodnotenie 3,74 hviezdičky.
- Ak je hodnotenie do X,25, zaokrúhli sa na X. Napríklad priemerné hodnotenie 3,24 hviezdičky sa zaokrúhli na 3 hviezdičky.
SKÚMA SPOLOČNOSŤ VINTED SPÄTNÚ VÄZBU?
Spoločnosť Vinted proaktívne nepreveruje spätné väzby.
Používatelia sa pri poskytovaní spätnej väzby spoliehajú jeden na druhého. Spoločnosť Vinted nekontroluje spätnú väzbu predtým, ako ju zverejnia používatelia.
Namietanie proti spätnej väzbe
Ak používatelia nesúhlasia s prijatou spätnou väzbou, ktorú dostali, môžu:
- kontaktovať druhého používateľa, aby zistili, čo sa stalo, a požiadať ho, aby zmenil svoju spätnú väzbu tak, že sa vráti na komentár, ktorý zanechal (alebo ktorý namiesto neho automaticky zanechal Vinted), a upraví ho, alebo
- zanechať komentár pod akoukoľvek spätnou väzbou a uviesť svoj názor. Napríklad, ak to bolo niečo mimo ich kontroly, napríklad chyba tretej strany, používatelia by nemali váhať povedať to.
Nevhodné recenzie
Každá zanechaná spätná väzba musí byť v súlade so Zmluvnými podmienkami a Zásadami komunity, inak sa považuje za nevhodnú alebo urážlivú. Ak je prijatá spätná väzba nevhodná alebo urážlivá, mali by ste to nahlásiť spoločnosti Vinted jednoduchým kliknutím/klepnutím na (i) ikonu v konverzácii a výberom možnosti „Nahlásiť“. Potom vyberte „Člen zanechal obťažujúcu/nevhodnú spätnú väzbu“ a vysvetlite situáciu. Tím zákazníckej podpory spoločnosti Vinted bude následne pracovať na vyriešení problému, ak spätná väzba nie je v súlade so Zásadami komunity. Ak je daná recenzia nevhodná alebo urážlivá, spoločnosť Vinted môže v súlade so Zmluvnými podmienkami úplne alebo čiastočne zablokovať účet jej autora.
Automatická spätná väzba spoločnosti Vinted
V niektorých prípadoch spoločnosť Vinted zanecháva automatickú pozitívnu alebo negatívnu spätnú väzbu na transakciu. Pozitívna spätná väzba pre predávajúceho (iba päťhviezdičkové hodnotenie bez komentára) sa zobrazí, ak bola transakcia dokončená a kupujúci nezanechal spätnú väzbu do štyroch (4) dní. Vinted poskytuje pozitívnu spätnú väzbu len predajcom. Negatívna spätná väzba (iba jednohviezdičkové hodnotenie bez komentára) sa zobrazí, ak daný používateľ ručne zruší už odoslanú objednávku (pokiaľ tak neurobí po prvýkrát). To isté sa stane aj predajcom, ak tovar neodošlú včas a objednávka sa automaticky zruší. Vinted zanechá negatívnu spätnú väzbu kupujúcemu alebo predávajúcemu (v závislosti od strany, ktorá transakciu zruší).
Vinted neodstraňuje automatickú spätnú väzbu. Používateľ môže vysvetliť situáciu kupujúcemu/predávajúcemu (ktorý neposkytol danú spätnú väzbu, pretože spoločnosť Vinted odoslala automatickú negatívnu spätnú väzbu), ktorý môže súhlasiť s úpravou alebo odstránením danej spätnej väzby, ktorú spoločnosť Vinted automaticky zanechala.
ZÁKONNÉ PRÁVA KUPUJÚCICH
Vinted je online trhovisko pre transakcie uskutočňované medzi súkromnými osobami.
Neexistencia práva na odstúpenie od zmluvy
V prípade transakcií medzi fyzickými osobami ustanovenia platných právnych aktov neobsahujú žiadnu povinnosť súkromného predávajúceho ponúknuť právo na odstúpenie od zmluvy. Niektorí súkromní predávajúci sa však napriek tomu môžu rozhodnúť ponúknuť možnosť vrátiť alebo vymeniť položku (napríklad tak, že to uvedú v popisnej časti svojho inzerátu).
Nižšie nájdete niekoľko informácií o právach a povinnostiach, ktoré sa vzťahujú na predaj medzi fyzickými osobami.
Zákonné ustanovenia, ktoré sa vzťahujú na transakcie medzi fyzickými osobami:
- Ustanovenia slovenského Občianskeho zákonníka o záväzkových vzťahoch, dostupné tu,
- Ustanovenia slovenského Občianskeho zákonníka o zodpovednosti za škodu a bezdôvodné obohatenie, dostupné tu.
Zákonné záruky
Na predaj sa vzťahuje (i) zodpovednosť za vady a (ii) záruka na skryté vady (pokiaľ ich predávajúci nevylúči alebo sa ich nevzdá).
Zodpovednosť za vady sa uplatňuje podľa ustanovenia § 499 a nasl. Občianskeho zákonníka, ktorý o kúpnych zmluvách okrem iného ustanovuje: „Kto prenechá inému vec za odplatu, zodpovedá za to, že vec v čase plnenia má vlastnosti výslovne vymienené alebo obvyklé, že ju možno použiť podľa povahy a účelu zmluvy alebo podľa toho, čo účastníci dojednali, a že vec nemá právne vady.“ Podľa ustanovenia § 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka „Ak nemožno vadu odstrániť a ak nemožno pre ňu vec užívať dohodnutým spôsobom alebo riadne, je nadobúdateľ oprávnený domáhať sa zrušenia zmluvy. Inak sa môže nadobúdateľ domáhať buď primeranej zľavy z ceny, výmeny, alebo opravy alebo doplnenia toho, čo chýba.“
Záruka na skryté vady sa uplatňuje podľa ustanovenia § 596 a nasl. slovenského Občianskeho zákonníka: „Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.“